Onderzoek Bestrijdingsmiddelen en Cognitie

Informatie voor leerkrachten

Een leerling uit uw klas doet mee aan het Onderzoek Bestrijdingsmiddelen en Cognitie: een medisch-wetenschappelijk onderzoek.

Op deze pagina geven we meer uitleg over het verloop van het onderzoek en wat uw rol in dit onderzoek is. Wilt u meer weten over de achtergrond en het doel van het onderzoek? Bij het onderdeel algemene informatie vindt u meer informatie.

We vragen u om een vragenlijst in te vullen over de sterke en zwakke kanten van het kind dat meedoet aan dit onderzoek. Daarnaast zijn er enkele vragen over hoe goed u het kind kent en over hoe het kind het op school doet. Voor dit laatste onderdeel vragen we u om scores op te zoeken in het leerling volgsysteem van uw school. We schatten in dat het maximaal 15 minuten duurt om de vragenlijst in te vullen.

De lijst is op papier en kan in de bijgesloten antwoordenvelop worden opgestuurd naar de Universiteit Utrecht.

Vijftig kinderen uit de groepen 7 en 8 van basisscholen in de fruitregio van Gelderland worden gevraagd ieder twee weken mee te doen. In die periode dragen zij een polsbandje om blootstelling te meten en leveren zij voor nog enkele andere blootstellingsmethoden het materiaal. De kinderen maken daarnaast een aantal online testen waarmee we de cognitie in beeld kunnen brengen. Dit alles kan het kind vanuit huis uitvoeren. Via het CBS vragen wij later de uitslag op van de doorstroomtoets van elk kind.

Het heeft geen voordeel voor de school of de klas als u medewerking verleent aan dit onderzoek. Het is een wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van bestrijdingsmiddelen, een onderwerp dat voor onrust zorgt in de maatschappij. Door mee te doen kunt u een bijdrage leveren aan de kennis hierover. Het nadeel is dat het tijd kost om de lijst in te vullen. Mogelijk doen er meerdere leerlingen uit dezelfde klas mee, in dat geval kost het invullen extra tijd.

Wilt u geen medewerking verlenen?

Uw medewerking is vrijwillig. Mogelijk zijn er redenen waarom u niet wilt of kunt meewerken. Wellicht is er dan een andere leerkracht die kennis heeft over de betreffende leerling, die de lijst zou kunnen invullen. Mocht dat niet het geval zijn dan kunt u de vragenlijst weer aan het kind mee terug geven voor de onderzoeker. Wij weten dan dat we niet hoeven te wachten op deze gegevens.

De uitkomsten van dit onderzoek zullen worden gebruikt om fase 2 zo efficiënt mogelijk op te zetten. De resultaten van onderzoeken als deze worden gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften en op de website van het RIVM………..

Ongeveer anderhalf jaar na afronding van het onderzoek vindt u op de website een samenvatting van de resultaten van dit onderzoek. ( zie …….)

Vragen over het onderzoek kunt u stellen aan het onderzoeksteam.